برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم

اداره سازمانهای مردم نهاد


 

 

چرایی و رسالت اداره­ کل سازمان­های مردم­ نهاد سلامت


توسعه و توانمندسازی سازمان­های مردم نهاد درکشور به دلایل ذیل بسیار اهمیت دارد:

1. سمن­ ها به ­دلیل ارتباط گسترده با بدنه جامعه، قادر به ایجاد رابطه فی­مابین دولتمردان و مردم هستند و لذا نقش مهمی در ایجاد عدالت اجتماعی و درنهایت توسعه پایدار ایفا می­کنند.

2. سمن­ ها نقش موثری در آگاهی­ بخشی و افزایش سطح فرهنگی، اجتماعی و علمی جامعه دارند.  

3. سمن ­ها به­ دلیل نقش حمایت از اقشار محروم، به­ نحوی مکمل خدمات مختلف حکومت به مردم هستند. 

4. سمن­ ها به­ دلیل نظارت بر عملکرد دولت­ها ناشی از مطالبه­ گری مردم از مسئولین، در اصلاح سیاست­های اشتباه و کاهش تخلفات و رانت­ خواری­ها و .... موثرند.

5. سازمان­های مردم­ نهاد توانمند می­ توانند وظایف غیرحاکمیتی دولت را برعهده گیرند و به­ دلیل ماهیت داوطلبانه­ایی که دارند، موجب کاهش هزینه­ ها و ارتقای کمی و کیفی خدمات ارائه شده می­ شوند.

6. در بحران­های مختلف، درصورت قوی بودن سازمان­های مردم نهاد و ارتباط خوب آن­ها با حکومت و به ­دلیل نفوذ مردمی ­شان، مقابله با بحران­ها آسان­تر و عواقب بحران کمتر می­شود.

اهمیت موضوع در اسناد بالادستی

1. آیین­ نامه اجرایی تاسیس و فعالیت سازمان­های غیردولتی به شماره 27862/ت 31281 ه مورخ 08/05/1384 مصوب هیئت محترم دولت در جلسه مورخ 29/03/1384 بنا به پیشنهاد شماره 6176/م/77 مورخ 08/05/1383 وزارت اطلاعات و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

2. آیین­ نامه تشکل­های مردم نهاد به شماره 67735/ت 51305/ه مورخ 06/06/1395 مصوب هیئت محترم دولت در جلسات مورخ 02/12/1394 ، 11/01/1395 و 27/05/1395 بنا به پیشنهاد شماره 104220 مورخ 25/08/1393 وزارت کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

3. تاکید ریاست محترم جمهوری در برنامه دولت دوازدهم (اردیبهشت 96) بر نقش سازمان­های مردم نهاد بخصوص تقویت سمن­ های فعال در زمینه آسیب‌ها و مشکلات اجتماعی، به­ ویژه تشکل‌های مردمی در سطح محله‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، محیط‌های کار و سایر اجتماع‌های محلی

 

اهم برنامه­ های اداره­ کل سازمان­های مردم نهاد سلامت


1) آموزش و توانمندسازی سمن­ های حوزه تحت پوشش دانشگاه/ دانشکده علوم پزشکی ازطریق برگزاری کارگاه­های آموزشی

2) پشتیبانی دانشگاه/ دانشکده علوم پزشکی از سمن­ ها در راستای اهداف کلی سلامت ابلاغ شده توسط وزیر محترم بهداشت

3) نظارت و ارزیابی سمن­ های حوزه تحت پوشش دانشگاه/ دانشکده علوم پزشکی

4) گسترش فعالیت سمن­ های ملی به استان­ها یا ایجاد سمن جدید استانی/شهرستانی

5) ایجاد سرای سمن­ های سلامت در حوزه تحت پوشش دانشگاه/دانشکده­ های علوم پزشکی جهت ارتقای سلامت مناطق محروم (نظیر پروژه سرای سمن­ های سلامت مکران)

6) شبکه‌سازی سمن‌های فعال در موضوع مشابه (نظیر شبکه ایدز، شبکه اعتیاد و ....)
 

چالش­های پیش­روی اداره­ کل/اداره سازمان­های مردم نهاد سلامت

  • مغفول ماندن جایگاه وزارت بهداشت و دانشگاه/ دانشکده­ های تابعه آن به ­عنوان ناظر تخصصی سمن­ ها
  •  
  • عدم همکاری سایر نهادها و دستگاه­ها با معاونت اجتماعی
  •  
  • نو بودن مفاهیم حیطه کاری سازمان­های مردم نهاد برای کارشناسان مربوطه
  •  
  • عدم تکمیل یا کفایت ساختار اداره سازمان­های مردم نهاد در برخی از دانشگاه/ دانشکده­ ها
  •  
  • عدم وجود راهکاری ساده و مناسب جهت واگذاری پروژه­ به سمن­ های توانمند
 

چالش­های پیش­روی سازمان­های مردم نهاد سلامت

  • عدم آگاهی برخی سمن­ ها از قوانین و مقررات حاکم بر آنها و نیز نقش و جایگاه خود در جامعه
  •  
  • ناتوانی بسیاری از سمن­ ها در جذب منابع مالی جهت اجرای اهداف
  •  
  • عدم اهتمام سمن­ ها در تدوین برنامه استراتژیک
  •  
  • عدم توجه کافی سمن­ ها به بحث آموزش و پیشگیری
  •  
  • عدم توجه غالب سمن­ های ملی به لزوم توسعه فعالیت در سایر استان­ها به ویژه مناطق محروم
  •  
  • ناآگاهی اقشار مردم نسبت به نقش و جایگاه سمن­ ها
  •  
  • فقدان سمنهای موردنیاز در بسیاری از استان­های کشور
 

انتظارات اداره­ کل سازمان­های مردم نهاد سلامت از ساختار متناظر در دانشگاه/دانشکده­های علوم پزشکی

 
الف) اهتمام در اجرای برنامه عملیاتی ابلاغی :

به ­ویژه ایجاد سرای سمن­های سلامتدر حوزه تحت ­پوشش دانشگاه/دانشکده­های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایرانشهر، ایلام، بهبهان، بیرجند، جیرفت، دزفول، زابل، زاهدان، سمنان، کردستان، گلستان، هرمزگان، یاسوج
 
ب) آماده ­سازی شرایط حضور و نقش­ آفرینی سمن­ ها :

1. تکمیل سریع بانک اطلاعاتی سمن­ ها.

2. کمک به تشکیل جلسات آموزشی و توجیهی برای اقشار مختلف جامعه (دانشجویان، دانش آموزان، معلمان، کارمندان، روحانیون، بازنشستگان و ...) درخصوص اهمیت بی­ بدیل سمن­ ها به­ عنوان مهمترین جلوه نقش ­آفرینی منسجم و برنامه محور مردم در ارتقای سلامت جامعه به کمک سمن ­های موفق و ثبت­ نام افراد مایل به همکاری داوطلبانه با سمن­ ها درحین جلسات.

3. تشکیل نشست­هایی با حضورسمن­ ها و مدیران، کادرپزشکی، دانشجویان و اساتید گروه پزشکی به­ منظورترغیب جامعه پزشکی به مشارکت درتاسیس، مدیریت و یا فعالیت سمن­ ها وثبت­ نام افراد داوطلب همکاری با سمن­ ها

4. اختصاص بخشی از کنداکتور سمینارها وکنگره ­های مختلف متخصصین پزشکی به ارائه گزارش فعالیت و تجارب سمن­ های مرتبط

5. برگزاری نشست های دوره ­ای با حضور متخصصین و سمن­ های دارای موضوعات کاری مشترک (مانند انجمن ام اس و نورولوژیست­ها)

6. اختصاص بخشی از وب­سایت و نیز نشریات دانشگاه به معرفی سمن ­ها

7. کمک به حضور سمن ­ها در صدا و سیمای منطقه تحت پوشش دانشگاه

8. گنجاندن موضوع سمن­ ها در کتب درسی دوره متوسطه مدارس و در واحدهای عمومی دانشگاه­های علوم پزشکی

9. لزوم کسب امتیاز همکاری با سمن­ ها جهت ارتقای اعضای محترم هیئت ­علمی و نیز به­ عنوان شرط قبولی در دوره­ های تحصیلات تکمیلی دانشجویان گروه پزشکی

10. تهیه فیلم داستانی و مستند و ... درمورد فعالیت سمن­های موثر و موفق

11. تجلیل و تکریم اعضای سمن­ های موفق و نیز اساتید، دانشجویان و کادر دانشگاهی فعال در سمن­ ها

12. اختصاص غرفه رایگان به سمن ­ها درجشنواره­ها، کنگره­ ها و ... .جهت آشنایی حاضرین با فعالیت سمن ­ها

13. حضور اعضای کانون­های دانشجویی در سمن ­ها

 
ج) ارتقای کمی سمن­ های تحت­ پوشش دانشگاه :

1- احصای نیازهای خاص محدوده تحت­ پوشش دانشگاه و تشکیل سمن­ های مرتبط مثلا انجمن مقابله با بیماری سل در دانشگاه زابل

2- اولویت بخشی به تشکیل سمن­ های فعال درعرصه آموزش خودمراقبتی و پیشگیری و نیز سمن­ های مرتبط با آسیب­های اجتماعی

3- لحاظ نمودن سمن ­های فعال درعرضه ورزش، محیط­زیست، بانوان و جوانان در فهرست سمن ­های تحت­ پوشش دانشگاه

4- تاسیس شعب استانی و شهرستانی سمن­ های ملی ضروری مانند انجمن­ های دیابت، ام اس، اتیسم، سکته مغزی و... در محدوده همه دانشگاه­های علوم پزشکی

 
د) ارتقای کیفی سمن­ ها :

1) ورود مدیران و متخصصین مختلف جامعه پزشکی به هیئت­ امنا و هیئت­ مدیره سمن­ ها درکنار حضور افراد معتمد و خیر، اعضای بنگاه­های اقتصادی منطقه، متخصصین فناوری اطلاعات­ ومدیریت و نیز بیمار یا خانواده وی جهت اعتلای سطح مدیریتی و افزایش تاثیرگذاری سمن­ ها

2) برگزاری کارگاه­های توانمندسازی سمن­ ها با سرفصل­هایی نظیر برنامه­ ریزی استراتژیک، مدیریت پروژه، مدیریت منابع مالی و تنظیم دفاتر مالیاتی­، نحوه برقراری ارتباط با ذینفعان و ...

3) برگزاری جلسات آموزش تخصصی پزشکی متناسب با موضوع فعالیت سمن ­ها

4) بازدید سمن­ ها از تجارب سمن­ های موفق و کسب تجارب جدید

5) برگزاری جلسات هم­ اندیشی سمن­ های تحت ­پوشش دانشگاه جهت تبادل تجارب

6) برقراری ارتباط سمن­ های استانی و شهرستانی با سمن ­های ملی

7) ایجاد ارتباط سمن ­های ملی و استانی با سمن­ های معتبر بین­ المللی

8) ایجاد شبکه سمن­ های همسو

 
ه) حمایت لجستیک دانشگاه از سمن­ ها :

1. تهیه سرای سمن­ های سلامت برای تجمیع سمن­ های فاقد محل استقرار به­ ویژه سمن­ های تازه تاسیس با اولویت سمن­ های فعال در عرصه آموزش و پیشگیری

2. به اشتراک گذاشتن امکانات دانشگاه ازجمله تجهیزات پژوهشی، اتاق جلسات، سالن همایش، مهمانسرا، امکانات ترابری و ... با سمن­ ها

3. کمک مالی به چاپ کتب و نشریات و تهیه دیگر محصولات فرهنگی سمن­ ها نظیر فیلم و مستند و ...

4. کمک مالی به برگزاری همایش­های تخصصی سمن ­ها

5. برگزاری کارگاه­های آموزشی برای سمن­ ها وجامعه تحت­ پوشش آنها درراستای توانمندسازی سمن­ ها و آگاه­سازی جامعه

6. حمایت از حضوراساتید، کادرپزشکی و دانشجویان گروه پزشکی به­عنوان حضور مدیریتی و یا حمایتی در سمن ­ها

7. کمک به برقراری ارتباط سمن­ ها با دیگر دستگاه­های دولتی نظیر برگزاری جلساتی با حضور مدیران دانشگاهی، هیئت­ مدیره سمن­ ها و مدیران دیگر دستگاه­های دولتی مانند فرمانداری، شهرداری، اداره مالیات و ...

8. کمک مالی مستقیم به سمن­ ها از محل درصدی از ردیف خارج از شمول (دراختیار رئیس دانشگاه)

9. برگزاری جلسات مشترک خیرین و سمن­ ها جهت تشویق حضور خیرین در هیئت ­مدیره سمن­ ها

10. اختصاص بخشی از سود قراردادهای دانشگاه با شرکت­های خصوصی به سمن­ های مرتبط با محصول یا خدمات شرکت (شرکت­های بزرگ تجهیزات پزشکی یا دارویی موظف شوند بخشی از سود خود را به سمن­ های ملی فعال درحوزه مرتبط با آنها اختصاص دهند)

11. دانشگاه محصولات تولیدی سمن­ ها را ازطریق ترک تشریفات خریداری نماید.

12. درصورت بروز مشکل در تاسیس و یا فعالیت سمن، معاونت اجتماعی دانشگاه موضوع را بررسی و درصورت لزوم، جهت حل مشکل درفرمانداری، استانداری و ... مستقیما و درصورت عدم موفقیت، با واسطه معاونت اجتماعی وزارت وارد عمل شود.

 
و) تعامل هدفمند :

1- برگزاری جلسات فصلی هیئت­ رئیسه دانشگاه با سمن ها با هدف اطلاع از چگونگی فعالیت سمن­ ها، مشکلات فراروی آنها و مشکلات جامعه تحت­پ وشش سمن­ ها جهت لحاظ نمودن آنها در سیاست­گذاری هدفمند دانشگاه

2- بازدید دوره­ای مسئولین دانشگاه و به­ ویژه رئیس دانشگاه از سمن ­ها

3- جلسات ماهانه معاون و یا قائم ­مقام اجتماعی دانشگاه با سمن­ ها

4- جلسات شش ­ماهه هیئت­ رئیسه دانشگاه، مسئولین استانی یا شهرستانی و سمن­ ها با هدف برقراری تعامل بین­ بخشی

5- حضور سمن­ ها در کمیته­ ها یا شوراهای تصمیم ­گیری معاونت­های مختلف دانشگاه

6- استفاده متقابل از بانک ­اطلاعاتی دانشگاه وسمن ها بارعایت اصول مربوط به اطلاعات محرمانه

7- شناخت کامل سایر معاونت­های دانشگاه و شرح وظایف آنها جهت فراهم ­سازی بستر مشارکت مردمی در اجرای برنامه­ ها

 
ز) برنامه اقدام مشترک :

1) برگزاری جلسات مشترک معاونین مختلف دانشگاه با سمن­ ها و تبیین برنامه ­ها و تکالیف کشوری و منطقه ­ای و برنامه­ ریزی جهت استفاده از ظرفیت نیروی انسانی داوطلب سمن­ ها و بودجه دانشگاه جهت پیشبرد برنامه­ های سلامت در قالب پروژه مشترک

2) استفاده از ارتباط مردمی سمن­ ها درآگاهی از بازخوردهای اقدامات انجام شده در حوزه سلامت

3) همکاری دانشگاه و سمن ­ها در ایجاد CBO های توانمند به­ عنوان عامل مهم در اثربخشی اقدامات سلامت به­ویژه در مناطق محروم روستایی و حاشیه شهرها

4) استفاده از ظرفیت سمن ­ها درجهت آگاهی­ بخشی و مطالبه­ گری مردم به ­عنوان عامل فشار بر دولت­مردان درتصویب قوانین و مقررات موردنیاز بخش سلامت و یا اصلاح قوانین درصورت نیاز و همچنین الزام سایر دستگاه­های دولتی به تهیه و اجرای پیوست سلامت در تمامی پروژه­های آنها

5) برگزاری پروژه مشترک تحقیقاتی توسط دانشگاه و سمن­ ها

6) انجام پایان­نامه ­های دانشجویی با استفاده از ظرفیت سمن­ ها

7) لحاظ نمودن جایگاه و نقش سمن­ ها در تمامی برنامه­ های کشوری و سندهای ملی بهداشتی و درمانی

8) واگذاری امورغیرحاکمیتی به سمن­ های توانمند
 
 
 
 
انتظارات وزارت بهداشت از سمن ­های سلامت در سال ۱۳۹۷

۱) تدوین آیین نامه ستاد بحران سمن­ های سلامت هماهنگ با آیین­ نامه وزارت کشور و تجربیات موجود و ارائه گزارش خدمات انجام شده در زلزله سرپل ذهاب

۲) گسترش فعالیت سمن ­ها در سراسر کشور با اولویت شهرستان­های استان تهران، مناطق محروم در حاشیه شهرها و محدوده تحت پوشش دانشگاه/دانشکده های علوم پزشکی ایرانشهر، زابل، زاهدان، جیرفت، بیرجند، بهبهان، سمنان، یاسوج، دزفول، کردستان، ایلام، گلستان، هرمزگان

۳) ایجاد سیستم نظارتی توسط خود سمن­ ها مبتنی بر اصول علمی موردنیاز در اداره سمن­ ها ازجمله:
  • تدوین چشم­ انداز، ماموریت و ارزش­های حاکم بر سمن
  •  
  • داشتن برنامه­ ریزی راهبردی
  •  
  • ارتقای هیئت­ مدیره
  •  
  • اعمال سیستم ارزیابی
  •  
  • ایجاد سازوکارتامین منابع مالی
  •  
۴) پیشبرد پروژه مشترک سرای سمن ­های سلامت مکران به­ عنوان الگوی فعالیت سمن­ ها درمناطق محروم
  • نحوه شکل­ گیری واجرا
  •  
  • وضعیت فعلی
  •  
  • گزارش اقدامات انجام شده و برنامه­ های آتی سمن ها در پروژه مشترک
  •  
  • ایجاد هماهنگی لازم قبل از افتتاح رسمی پروژه توسط وزیر محترم بهداشت