معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تبریز : روز ملی گفتار درمانی گرامی باد
زبان، وسیله ای برای ابراز عواطف و احساسات و ارتباط افکار و اندیشه هاست که اگر وجود نداشت یا نمی توانست کارآیی خود را به معرض نمایش بگذارد، انتظار می رود بسیاری از فعالیت های روزمره ی زندگی، به کندی پیش رود و ارتباطات نتواند تداوم یابد.در مبحث رشد،اگر محدودیتی در یکی از سیستم های رشدی کودک ایجاد شود،خسارت جبران ناپذیری در انتظار کودک است.در تمام شاخه های رشدی باید هماهنگی و توازن به اندازه کافی وجود داشته باشد.اختلال در هر مورد رشدی ( حرکتی، شناختی، گفتاری، بینایی، جسمی و...) پیشرفت های کودک را دچار بحران می کند .
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ضمن تبریک روز ملی گفتار درمانی و تقدیر از همکارانی که در این مورد فعالیت می کنند گفت : مداخله زودهنگام در مدیریت اختلالات گفتار، زبان و بلع، آموزش خانواده با استفاده از تکنولوژیهای نوین توسط گفتار درمانگران عزیز میتواند برای کسانی که نیاز به این خدمات دارند مفید بوده و به زندگی آنها روح و معنی ببخشند .
این متخصصی مغز و اعصاب گفت : مشکلات گفتاری در افرادی که دچار سکته مغزی شده اند، میتواند به شکلهای متفاوتی از جمله فراموشی و عدم بیان کلمات و یا عدم درک کلامی بروز کند. افرادی که بر اثر سکته مغزی دچار از دست دادن قدرت تکلم میشوند در صحبت کردن جمله بندی مناسبی ندارند، کلمات را تک به تک بیان میکنند و صحبت کردن را به صورت هدفمند انجام نمیدهند، به گونهای که نمیتوانند منظور و احساسات خود را بیان کنند. در دسته دوم که شامل عدم درک کلامی است، افراد قدرت درک صحبتها را از دست میدهند؛ به گونهای که مفهوم حرفها و صحبتها را درک نمیکنند و آنها را متوجه نمیشوند.
دکتر طاهر اقدم گفت : روند درمان در این افراد متاثر از شدت سکته مغزی، میزان ضایعه، سن فرد، عوامل محیطی و اجتماعی و تعداد جلسات درمانی متفاوت است و معمولا افراد جوان با انجام آموزشهای موردنیاز بسیار زودتر از سایرین بهبود پیدا میکنند؛ به طوری که این افراد در مدت شش ماه تا یک سال میتوانند بهبود یابند.
ایشان ادامه داد : خانوادهها باید شرایط به وجود آمده به بیماران سکته مغزی را بپذیرند این افراد آسیب دیده در مدت زمان کوتاهی به سمت افسردگی پیش میروند و اطرافیان بیمار سکته مغزی سعی کنند با دراختیار قراردادن عکسها و تصاویری از خوردن و آشامیدن به فرد آسیب دیده کمک کنند تا با اشاره کردن منظور خود را بفهماند.