تولید رسانههای دیجیتال در حوزه سلامت افزایش پیدا کرده است
دبیر کمیته داوران محتوایی جشنواره رسانههای دیجیتال گفت: اقبال به سمت تولید رسانههای دیجیتال بخصوص در حوزه سلامت افزایش پیدا کرده که این موضوع از نظر کمی و کیفی قابل توجه است.
به گزارش پایگاه معاونت اجتماعی وزارت بهداشت؛ امیر نصیری، دبیر کمیته داوران جشنواره رسانههای دیجیتال سلامت گفت: داوری در جشنواره رسانههای دیجیتال سلامت، سه مرحله دارد. مرحله غربالگری، داوری میانی و داوری نهایی. در مرحله غربالگری طبق معیارهایی که تعیین شده آثار انتخاب میشوند و بیشتر معیارها نیز مباحث عمومی است. مرحله میانی داوری ما نیز شامل دو بخش محتوایی و فنی است. داوران بخش میانی در بخش محتوایی از حوزههای تخصصی وزارت بهداشت هستند.
وی افزود: در حال حاضر مرحله داوری محتوایی انجام شده و از بین ۱۲۰۰ اثر که به این مرحله راه پیدا کرده بودند، تعدادی به مراحل بالاتر در محورهای مختلف راه پیدا کردند و مجوز ورود به مرحله نهایی را گرفتهاند. در حال حاضر مشغول داوری فنی آثار هستیم که پس از مرحله فنی آثاری که شایستگی حضور در مرحله نهایی را دارند مشخص میشوند و مرحله نهایی داوری ما شروع میشود.
نصیری درخصوص معیارهای انتخاب آثار در جشنواره عنوان کرد: برای داوری محتوایی کار برگهایی را در نظر گرفتهایم که هر محور، کاربرگهای خاص خود را دارد. به عنوان مثال کاربرگهای محتوایی ما مواردی مثل: دقتی که برای تهیه محتوا در نظر گرفته شده و اینکه چقدر منابع این محتوا به روز است، تا چه اندازه از لحاظ محتوایی معتبر هستند و یا نگارش محتوا به چه شکلی است، را شامل میشود. همچنین یکپارچگی در محتوای آن رسانه، شفافیت، قابل فهم بودن برای مخاطب عام و میزان استفاده از اصطلاحات پیچیده علمی و تخصصی نیز از دیگر معیارهاست.
مدیر پایش و برنامهریزی معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، در ادامه گفت: بحث جذابیت رسانهها برای مخاطب و اینکه از چه امکانات بصری استفاده کرده و همچنین بحث مقبولیت آن رسانه نیز مطرح است. تولید کننده اثر برایمان اهمیت دارد، برای ما مهم است چه کسی آن رسانه را حمایت میکند و چه کسی سفارش دهنده آن اثر است. بحث خلاقیت نیز از این جهت مطرح است که چقدر نمونههای مشابه آن اثر وجود دارد و چه نوآوری برای ارائه محتوای مرتبط با سلامت در نظر گرفته شده است. همچنین اگر آن رسانه اطلاع گراست، توالی زمانی برای ارائه محتوا به چه شکل است.
نصیری در مورد تیمهای داوری این جشنواره، تاکید کرد: ما برای هر رسانه چک لیست مجزایی در نظر گرفتهایم که این چک لیست به داوران ارائه میشود. تیمهای داوری ما نیز برای هر محور حداقل چهار نفر هستند، یعنی هر اثر را حداقل چهار داور ارزیابی میکند، به جمع بندی میرسند و هر داور جداگانه امتیاز میدهد. ما امتیازها را جمعبندی میکنیم و در نهایت آثاری که بالاترین امتیاز را گرفته باشند به مرحله نهایی راه پیدا میکند. البته این به معنی آن نیست که ما به ازای هر محور یک تیم جداگانه داریم، در داوری بخش محتوایی دو الی سه تیم داشتیم. پروسه داوری نیز نهایتا تا ۱۰ روز آینده به اتمام خواهد رسید.
وی در مورد بخشهای مختلف این جشنواره توضیح داد: جشنواره رسانههای دیجیتال شامل بخش جنبی و محورهای اصلی است. محورهای اصلی جشنواره شامل سرویسها و خدمات الکترونیک سلامت، نرمافزارهای رایانهای، وبسایتها، وبلاگهای اطلاع رسانی و آموزشی، سامانههای هوشمند سلامت، بازیهای رایانهای، تلفن همراه، شبکههای اجتماعی و هنرهای دیجیتال است.
دبیر کمیته داوران این جشنواره خاطرنشان کرد: بخش جنبی جشنواره نیز شامل شتابدهندههای برتر سلامت، دانشگاهها، سازمانهای مردمنهاد، دستگاههای برتر در حوزههای تولید رسانههای دیجیتال سلامت، شرکتهای برتر، استارت آپهای برتر سلامت و مقالات و پژوهشهای برتر مرتبط با رسانههای دیجیتال است.
وی اضافه کرد: نکتهای که وجود دارد این است که به نظر میرسد، اقبال به سمت تولید رسانههای دیجیتال سلامت افزایش پیدا کرده است. ما پیش از این چهار دوره جشنواره رسانههای سلامت که رسانههای دیجیتال سلامت بخشی از آن بود را برگزار کردیم ولی در این دوره کاملا مشخص است که اقبال به سمت تولید رسانههای دیجیتال بخصوص در حوزه سلامت افزایش پیدا کرده که این موضوع از نظر کمی و کیفی قابل توجه است. تعداد آثار در این جشنواره نشان دهنده این موضوع است.
نخستین جشنواره رسانههای دیجیتال سلامت با شعار «نبض اجتماعی شدن سلامت» توسط موسسه فرهنگی آوای هنر سلامت از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار میشود. سید محمدهادی ایازی، ریاست و امیرحسین اسدی دبیری این رویداد را عهدهدار هستند.